“Dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom”
Jezus przyszedł nad Jezioro Galilejskie. Wszedł na górę i tam siedział. I przyszły do Niego wielkie tłumy, mając z sobą chromych, ułomnych, niewidomych, niemych i wielu innych, i położyli ich u Jego stóp, a On ich uzdrowił. Tłumy zdumiewały się, widząc, że niemi mówią, ułomni są zdrowi, chromi chodzą, niewidomi widzą. i wielbiły Boga Izraela.
Lecz Jezus przywołał swoich uczniów i rzekł: «Żal Mi tego tłumu! Już trzy dni trwają przy Mnie, a nie mają, co jeść. Nie chcę ich puścić zgłodniałych, żeby ktoś nie zasłabł w drodze». Na to rzekli Mu uczniowie: «Skąd tu na pustkowiu weźmiemy tyle chleba, żeby nakarmić tak wielki tłum?» Jezus zapytał ich: «ile macie chlebów?» Odpowiedzieli: «Siedem i parę rybek».
A gdy polecił tłumowi usiąść na ziemi, wziął siedem chlebów i ryby i odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do syta, a pozostałych ułomków zebrano jeszcze siedem pełnych koszów.
Mt 15, 29-37
Św. Mateusz ukazuje nam Jezusa, który dostrzega wszystkie potrzeby człowieka – uzdrawia, ale i zaspokaja głód. Niesamowite jest to, że nasz Bóg troszczy się o nas całkowicie. Interesujący jest sposób w jaki to czyni. Jezus przywołuje swoich uczniów i dzieli się z nimi swoją troską o lud, niejako im ją powierza. Czytamy bowiem: Lecz Jezus przywołał swoich uczniów i rzekł: “Żal mi tego tłumu”. Dalej widzimy, że Pan czyni dla zebranych tam ludzi kolejny cud – rozmnożenia chleba. Na drodze między Jezusem a ludźmi widzimy pośredników: i odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom. Uczniowie stają się pośrednikami łaski. Jest to piękny obraz kapłaństwa. Również dziś Bóg powierza troskę o swój lud swoim wybranym, których sam powołuje. Kapłani i inni szafarze są naszymi pośrednikami u Boga. To przez ich posługę otrzymujemy łaski, których Pan udziela w sakramentach świętych. To oni rozdzielają pomiędzy ludźmi samego Chrystusa, który ukrył się w postaci chleba. Jakże wielka to odpowiedzialność! Módlmy się za wszystkich powołanych do służby Bogu i człowiekowi w Kościele.